vrijdag 1 januari 2016

Raak! - eerste ochtend op werk



09.10uur: Ze stuiterden op en neer op de fiets. Terwijl mijn roze BH normaal gesproken zo ontspannen zit, leek die nu wel van slappe spaghettislierten gemaakt. Was dit nou die BH die normaalgesproken zo fijn is? Ik moest mijn best doen om mijn borsten niet te ondersteunen met mijn handen, want dat ziet er natuurlijk gek uit voor voor tegenliggers.

En nu zit ik met een zwaar hoofd achter mijn bureau. Ik zit naar twee koppen koffie te kijken. (Elke ochtend ga ik bij het koffie automaat twee koppen koffie halen en doe ik net alsof er ééntje voor mezelf en ééntje voor de klant is). EN IK WORD MISSELIJK VAN DE GEDACHTE…. Je zult het toch niet meemaken.

Dit is week 5, dag 4 nog maar. Moet ik nu alle maanden die komen gaan, zonder koffie zien uit te zingen??? En ook wijn is al uit den boze. Twee –voorheen- grote liefdes die ik nu vol verlangen moet missen.

09.35 uur: Gebeld door een privénummer op mijn mobiel. Ik werk extra vandaag dus ik heb wel tijd en ik neem op. Het is een dame die mijn naam controleert en vraagt of ik ook degene ben die zwanger is. Ze feliciteert me en vraagt op een telefoon-routine-manier of het mijn eerste kind is en welke tijdschriften ik graag lees. Er volgt een reeks (volgens haar) aantrekkelijke aanbiedingen die ik achter elkaar afsla met het argument dat het nog een prille zwangerschap is en dat ik graag de tien weken echo wil afwachten met zulke dingen beslissen.
In de 8e maand krijg ik een babybox toegestuurd. Ze hangt op en ik verstop het blaadje waarop ik aantekeningen gemaakt heb in mijn tas, want niemand weet het nog.

10.13u: Eerste klopje tegen beter weten in, opgedronken. Tsjakkah. Tweede toch maar laten staan. Buhhh....

10.50uur: Verloskundigenpraktijk gebeld, me aangemeld en ingeschreven. Gefeliciteerd met de zwangerschap zeiden ze. Binnenkort kan ik terecht voor een intake en een verwijsbrief voor de echo. Ze gaan pas rond de 10 weken een echo doen omdat er geen medische reden is om dat eerder te doen. Vanaf die datum zal ik om de 4 a 5 weken een controle krijgen, er wordt dan o.a. gekeken of het hartje goed klopt. Daarna start er een soort controle in groepsverband, een soort vragenuurtje met andere moeders in spé.

11.20uur: Ik word opnieuw gebeld. Door Moeders voor Moeders. Ik heb me gisteren ingeschreven. Ze zamelen plas in van zwangere vrouwen. Van het uitgeplaste HCG hormoon wordt medicatie gemaakt voor vrouwen met vruchtbaarheidsproblemen. Ze komt binnenkort langs voor een gesprekje van 30 minuten. Ik zit duidelijk in een ander groepje vrouwen dan vorige week, toen we nog van niets wisten.

Ondertussen toch nog begonnen aan mijn tweede kopje ochtendkoffie. Gewoontes slijten langzaam, zeggen ze. En ik wil dit nog even niet opgeven zolang het nog kan.

11.33: Bah, echt wel vies die koffie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten