dinsdag 22 december 2015

...en dan totdat het raak is!


De maanden die volgen na de eerste paar waarin je met teleurstelling moet concluderen dat het weer niet gelukt is, hebben bij iedereen een andere uitwerking. Ook verschilt het per stel hoelang het nog duurt voordat het uiteindelijk raak is (zie mijn post over de eerste paar maanden proberen zwanger te worden.)
Tot zover het fabeltje dat je geloofde totdat je een kindje wilde: dat je, als je het onveilig doet, binnen no time zwanger bent. Dat is dus lariekoek. Een stel heeft gemiddeld (dus dit verschilt wel eens), elke maand 15 tot 20% kans om zwanger te worden. Elke maand is er ook een hele grote kans dat je niet zwanger word, namelijk gemiddeld 80 tot 85%! De kans is groot dat je vroeg of laat besluit je in te gaan lezen over manieren om vruchtbaarheid te vergroten. En dan beginnen de taferelen in huis waar je later (als je je baby'tje eenmaal in je armen hebt), mogelijk om kunt lachen.

Zo kun je ervoor kiezen als man om naakt door het huis te gaan lopen. Dit omdat het zaad de beste kwaliteit heeft wanneer het koel is. De hippe boxershorts die veel mannen tegenwoordig gewend zijn te dragen, zijn dus een goed voorbeeld van iets dat zorgt voor slecht, warm zaad. En hoezeer je hier mogelijk voorheen fan van was (sexy!!), zo zeer zul je mogelijk nu een hekel krijgen aan die dingen.



Je kunt je man overigens ook aanmoedigen om 'tenten' te gaan dragen, oftewel wijde boxershorts. It's up to you! (en vooruit- ook een beetje aan hem).

Wat verder als verrassing kan komen voor stellen die enthousiast begonnen zijn aan het 'maken van een baby', is: je kunt ook teveel seks hebben. Let wel: in het normale leven niet, maar wanneer je de kansen op bevruchting zo groot mogelijk wilt maken, wel. Het is het best (en nu komt het) om één keer per twee dagen seks te hebben. Toen mijn vriend en ik dat lazen in onze online zoektocht, waren we heel verbaasd. Baby's maken is dus een geduldig taakje. Het is niet echt een 'activiteit', maar meer een kwestie van goede timing. En als je dit bewust voor elkaar wilt krijgen, zijn er dus ook momenten waarop je je in zult moeten houden. Aiaiai.

Ook alcohol speelt een belemmerende rol. Als je zoekt op internet naar informatie over alcohol wordt er onverdeeld gesproken van de negatieve invloed die alcohol heeft op jullie vruchtbaarheid (bij zowel man als vrouw). Tussen mijn vriend en mij heeft deze ontdekking geleid tot een onoverkomelijke spanningsbron, namelijk dat ik vanaf het moment dat ik dit wist, na drie maanden, wilde dat hij niet meer dronk. Voor mij was het duidelijk álle zeilen bijzetten voor onze baby. Hij daarentegen, nam het doktersadvies met een korrel zout en wilde zichzelf niet onnodig een drankje af en toe ontzeggen. In de maanden totdat ik zwanger was, kwam dit gespreksonderwerp telkens weer op tafel. Meestal zo eens per maand, nadat we erachter gekomen waren dat het wéér niet gelukt was. 


Lastig joh! Denk je een relatie te hebben waarin je elkaar lekker vrij laat, komt dit gemeenschappelijke belang er opeens bij kijken. Normaalgesproken vind ik het zijn keuze om wel of niet te drinken. Het enige nadelige effect ervan merkt hij immers de volgende morgen zelf (kater!). Natuurlijk was het wel zo dat we niet onbegrensd maar dronken, ook bijvoorbeeld als we gezamenlijk een afspraak hadden hielden we hier wel rekening mee. Maar nu had zijn alcoholconsumptie opeens ook invloed op 'mijn' kans op een kindje. Zo merk je: vruchtbaarheid is iets van jullie samen. Voor ons, hebben we gemerkt, is het niet bevorderlijk om veel discussie te hebben over elkaars keuzes. Gelukkig is dat nu weer voorbij en kunnen we nu de tijdelijkheid daarvan zien. Het was maar een fase en haha, wat grappig eigenlijk. Maar op dat moment bleek het een heet hangijzer. Wanneer mijn vriend wat aangeschoten thuis kwam en over me heen rolde op bed, was het enige wat ik nog kon denken dat zijn zaadjes op dat moment waarschijnlijk niet in een rechte lijn zwommen maar van links naar rechts zwalkten, en stelde ik de seks liever nog even uit tot een ander moment.

Ook zijn er nog de ovulatietests. Allerlei verschillende merken en prijzen. Daar kan ik ook nog wel een artikeltje vol over schrijven.

Zo zie je maar dat je alleen kunt plannen wanneer je nog geen baby wilt, maar niet kunt plannen wanneer je hem of haar wel wilt. Dat vergeten stellen vaak. En door de adviezen die ze in hun tienerjaren gekregen hebben ('pas op hoor want je bent zo zwanger...!'), denken ze dat er maar één keer seks voor nodig is voor het al zover is. De grap is natuurlijk, dat dit ook klopt. Het kan. Ze zullen er ook echt zijn, de stellen bij wie het maar één keer raak was. Maar wanneer je informeert bij geneeskundestudenten of huisartsen, zul je horen dat dit lang niet bij iedereen het geval is.
Reden om dus niet te lang te wachten als je zeker weet dat je een kleine wilt. Het blijft een cadeautje om zwanger te raken.

Misschien is een goede afsluiter van vandaag om nog even stil te staan bij het feit dat stress (voor vader en moeder), in elk geval óók een negatief effect heeft op je vruchtbaarheid. Laat mijn vriend het niet lezen, want dit is exact wat hij zei als ik weer wilde dat hij minder ging drinken. "Ontspanning is ook heel bevorderlijk", zei hij dan. "Ik zal minder drinken maar af en toe neem ik wel een biertje. Dat maakt me ontspannen, dus dan staan we weer kiet." 
Dit was misschien wel wat in zijn straatje geredeneerd, maar het principe geldt wel. Probeer jezelf te ontzorgen, ga af en toe naar de sauna (dat is goed voor meerdere redenen) en blijf genieten van kleine dingen. Dus, hoe moeilijk dat soms ook is, leg je leven niet stil als je zwanger wilt worden! 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten